سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
لب لباب دستورات علامه طباطبایی ، ماه رجب، ماه امیر المؤمنین، ماه استغفار ، ماه شعبان، ماه پیام آور رحمت، ماه صلوات و استغفار ، مراحل مراقبه ، معرفت نفس ، معرفی کتاب ، معرفی کتاب اقیانوس علم و معرفت علامه طباطبایی مراقبه تقریرات ، نماز اول وقت؛ آیت الله قاضی ، آیت الله انصاری شیرازی ، آیه نور؛ امام رضا علیه السلام ، ادای قرض ، اربعینیات ، استغفار؛رفع گرفتاری ، انصاری شیرازی ، تقویت رزق و روزی ، تمرین تمرکز؛ نفی خواطر ، جوشش قدسی ، ختم استغفار، برای رفع موانع سلوکی، گرفتاری ، درسهای سیر و سلوک علامه طباطبایی ، درمان اخلاق زشت ، دستور تمرکز و نفی خواطر ، دستور صلوات، ختم صلوات ، دستورات اخلاقی آیت الله بهجت ، دستورات سلوکی علامه طباطبایی ، دستورات سلوکی علامه طباطبایی ، دیدار با علامه طباطباییسیر و سلوک عرفانی در المیزان ، رفع ترس؛ دفع طلسم و جادو ، روش تمرکز فکر و نفی خواطر از آیت الله بهجت ، سالروز رحلت علامه طباطبایی ، سفارش آیت الله بهجت به جوانان ، سیر و سلوک ، شاگردان سلوکی علامه ، شیوه تربیتی علامه طباطبایی ، عارفان اهل ولاء ، علامه طباطبایی، آثار، اندیشه ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :12
کل بازدید :120324
تعداد کل یاداشته ها : 40
103/1/31
7:2 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
اشراق خرد[24]
آشنایی با روش تربیتی عارفان اهل ولاء، به ویژه علامه طباطبایی و آیت الله بهجت؛ یادداشتهایی دربارۀ اندیشه و معرفت دینی

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
بهار 94[6] زمستان 93[10]
لوگوی دوستان
 

اقیانوس علم و معرفت؛ در احوالات علامه سید محمد حسین طباطبایی
نویسنده: محمد کریم  پارسا

ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

برخی از ویژگیهای این کتاب که  آن را از کتابهای دیگر درباره علامه طباطبایی متمایز می کند:
نویسنده در دهه آخر عمر علامه طباطبایی جزو شاگردان سلوکی او بوده و از او دستور سلوکی می گرفته است و  حتی از برخی سخنان نویسنده به دست می آید که ارتباط باطنی عمیقی بین علامه و نویسنده بوده است. به این ترتیب می توان گفت که این کتاب برخی از آرای نهایی علامه طباطبایی در سیر وسلوک را در بر دارد.

ناگفته هایی از علامه طباطبایی و  درباره علامه طباطبایی  و استادان او از زبان بزرگانی چون آیت الله بهجت و دیگر بزرگان. مثلا مشهور است که علامه طباطبایی تفسیر قرآن به قرآن را از آقای قاضی یاد گرفته است؛ در صورتی که علامه خود تصریح می کند که از خود قرآن گرفته و   نویسنده از آیت الله بهجت نقل می کند_نویسنده تا مدتی شاگرد آیت الله بهجت هم بوده است_ که آقای طباطبایی در حضور آقای قاضی برای شاگردانشان تفسیر قرآن به قرآن می گفت؛ المیزان که چاپ شد دیدیم همان حرفهایی است که در آن مجلس می زدند.

نویسنده چون که شیفته شخصیت علمی و عملی علامه بوده، هرچه از علامه طباطبایی شنیده، عین عبارات آن را آورده، بی کم و کاست؛ و این ویژگی در برخی کتابها و تقریراتی که از سخنان علامه نوشته شده، دیده نمی شود.

نویسنده برخی جاها فضای سخن را جوری تصویر کرده، که گویا خواننده را به حضور معنوی علامه طباطبایی می برد.

یکی از مهمترین قسمتهای کتاب  پرسشهای نویسنده از علامه طباطبایی و  پاسخهای علامه به او و نیز چکیده سیر الی الله است که عین گفته های علامه طباطبایی است.

به تمام  کسانی که می خواهند با ابعادی از  روش تربیتی علامه طباطبایی به زبان ایشان، بی کم و کاست، آشنا شوند، و برخی ناگفته ها از روش سلوکی و اجتماعی و ...   ایشان بدانند پیشنهاد می شود حتما این کتاب را تهیه فرمایند. حتما با خواندن دقیق این کتاب ابعاد جدیدی از حقیقت روش سلوکی و ...  علامه  آشکار خواهد شد. البته نویسنده  از کتاب دیگری از خود با عنوان طریقه مقربین نام می برد که تقریر کامل سخنان علامه طباطبایی  و شرح آنها است که تاکنون چاپ نشده است.


97/9/25::: 4:5 ص
نظر()